2019학년도 제 2학기 일반대학원 학위청구논문 심사 안내

 

대학원 논문심사비 제도 개선 시행 안내

 

대학원에서는 학사운영 효율화 제도 TFT를 통하여 2019년도 2학기부터 학위청구논문 심사비는 납부하지 않습니다

 

1. 주요일정 및 관련 사항

- 학위청구논문 심사를 인터넷으로 신청하고 서류제출기간에 관련서류를 소속 대학행정실(학과)에 제출

. 학위청구논문 신청 자격 요건

구분

석사

박사

·박사통합

수료요건

전공과목 24학점

연구지도 8학점

지도교수지정과목

전공과목 36학점

연구지도 8학점

지도교수지정과목

전공과목 54학점

연구지도 16학점(12학점)

지도교수지정과목

취득예정도 가능함

논문제출자격요건

외국어시험 및 종합시험은 요건을 충족하여 합격해야 함

인권과 성평등 교육 수강한자 (20171학기 입학자부터)

 

SCI급 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1(20099월 입학자부터)

학과내규 충족

논문 제출연한

입학년도로부터 6년 이내

입학년도로부터 10년 이내

입학년도로부터 12년 이내

인권과 성평등 교육 수강 방법

: 블랙보드 접속 > 코스검색[법정의무] > [대학원생]코스ID 클릭 후 등록 > 인권과 성평등 교육' 코스에서 해당 교육 수강 가능

[문의] 블랙보드 시스템 이러닝지원팀 02-3290-1585

 

. 학위청구논문 심사 인터넷 신청기간 : 1021() ~ 24() 16:00 *신청기간 엄수

* 신청방법 : 포탈(KUPID) 로그인 > 학적/졸업 > 논문심사 > 학위청구논문심사 신청

 

. 등록금 납부기간(학위청구등록금) : 114() ~ 5() 16:00 *납부기간 엄수

1) 수업료의 7% 또는 (정규등록기간 2% 선납자) 수업료의 5% 추가납부

2) 학위청구논문 수료연구등록금은 학위청구논문 심사 인터넷신청을 한 학생만 납부할 수 있음

3) 정규학기 재학생의 경우 별도의 추가등록이 필요 없음(*수료생은 필히 학위청구 등록하여야 함)

 

2. 논문심사 신청서류 제출

. 제출기간 : 1021() ~ 24()

 . 제출서류 : 심사용 논문 및 서류를 소속 대학행정실(학과)에 제출

1) 심사위원 추천서 및 심사위원 명단은 지도교수가 작성

2) 심사신청서에 담당자 확인은 소속 대학행정실(학과)에서 확인

3) 심사용 논문 1부는 지도교수님께 직접 전달, 나머지는 소속 대학행정실(학과)에서 심사위원들에게 전달함

4) 논문심사신청서는 인터넷 신청 후 출력

5) 심사신청서 및 첨부파일을 모두 소속 대학행정실(학과)에 제출하면 소속 대학행정실(학과)에서는 안내문과 심사용 논문을 심사위원장과 심사위원에게 전달함

. 접수된 논문심사신청서는 어떠한 경우에도 반환이 불가능함

구 분

석 사

박 사

비 고

심사용 논문

- 지도교수 각 1

- 소속대학행정실(학과) 2

- 지도교수 각 1

- 소속대학행정실(학과) 4

가제본 논문

심사신청서

- 인터넷 신청 후 출력

 

제출승인서

 

- 추천요지는 지도교수가 작성

- 지도교수, 학과주임날인

별도양식

심사위원추천서

- 추천은 지도교수가 함

- 지도교수, 학과주임 날인

별도양식

외부심사위원

주소록

- 인적사항, 은행명(계좌) 등을 정확히 기입

심사료 지급*

심사결과

- 심사위원장과 심사위원이 논문심사페이지에 직접 입력함

2018학년도 2학기 변경 

첨 부 물

 

- SCI급 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1(20099월 입학자부터)

 

- 학위청구논문 연구윤리 준수확인서(소정양식)

심사료

일 반

논문심사비 없음

2019학년도 2학기 변경

학연산

* 문심사비 지급 시점(매학기 6, 12월 중) 교내 소속(전임교원 및 교내 재직으로 되어 있는 비전임교원을 포함) 심사위원을 제외한 외부 기관(학교) 소속의 박사학위를 소지한 전문가에게만 지급함

 

 

3. 논문 심사결과 및 심사요지 등 입력 : 1213()까지

- 최종 논문심사 완료 후 심사위원장과 심사위원이 심사결과 및 심사요지를 논문심사페이지에 입력함

 

4. (도서관홈페이지)논문업로드 : 20191226() ~ 202018()

이용자서비스>학위논문제출>http://library.korea.ac.kr>이용자서비스>학위논문제출

 

5. 제출 : 202016() 8()

. 도서관 : 완제본 논문 사본

. 소속 대학행정실(학과) : 학위논문제출확인증, 완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면) 및 논문표절예방 프로그램 검사확인서

. 완제본 논문제출

  1) 도서관 홈페이지(http://library.korea.ac.kr) 이용자서비스>학위논문제출에 논문을 Up-load 하고, '학위논문제출 확인증을 출력하여 지정된 도서관에 완제본논문을 제출 후 확인증에 날인 받음

2) 소속 대학행정실(학과)학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면)’, ‘논문표절예방 프로그램 검사확인서를 제출(해당 서류 미제출시 논문 불합격 처리됨)

3) 완제본 표지 일자는 2020. 2 표기 통일

  . 유의사항

1) 제출기한을 넘긴 심사서류와 완제본논문은 접수하지 않으며202018() 까지 학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본’, ‘논문표절예방 프로그램 검사확인서를 제출하지 않을 경우 불합격으로 처리함 *제출 기간 엄수

 

6. 기타

  . 완제본논문 작성요령

: 지식기반포탈시스템(KUPID)지식관리>기획지식>규정>학칙및 대학원홈페이지의 대학원소개 > 학칙/규정 > 대학원학칙 일반대학원 시행세칙에 있는 일반대학원  시행세칙4장 제2학위논문 심사참조(판형은 46배판임)

 

. 논문제목 변경

1) 완제본논문과 논문심사신청서의 논문제목이 일치하여야 하며, 변경 시 학생이 논문심사신청서의 제목을 포털에서 수정해야함(, 최종심사전까지만 제목 수정이 가능함)

2) 변경방법 : 포탈로그인 > 학적/졸업 > 논문심사 > 학위청구논문심사 신청 > 논문제목 변경 후 저장

 

 

 

 

2019. 10.

 

  대 학 원 행 정 실




2019 Fall Semester Graduate School 

Notices on Examination of Degree Dissertations

    

 Improvement Guidance about Dissertation Evaluation Fee  

 

According to TFT of Degree Management Efficient System, the examination fee is not needed to pay from the Fall semester of 2019.

 

1. Important Dates and Related Notices 

   - Apply for examination of degree dissertations by online and submit the required documents to the  administration office of the corresponding department within the document submission period

 

1) Eligibility Requirements to Submit Dissertation for Examination

Classification 

Master’s

Doctoral

Integrated Master’s-Doctoral 

Requirement for Completion

Major Courses: 

24 credits

Research Courses: 

credits

Advisor Designated Courses

Major Courses: 

36 credits

Research Courses: 

credits

Advisor Designated Courses

Major Courses: 

54 credits

Research Courses: 

16 (12) credits

Advisor Designated Courses

Those expecting to earn the above credits are also eligible.( within the current semester)

Requirement for Dissertation Submission

Fulfillment of the requirements for and passing of the Foreign Language and Comprehensive Examinations 

Completion of the Human Rights & Gender Equality course mandatory

(applicable to those who enrolled from the spring 2017 semester onward)

 

One copy of Certificate of Publication (or acceptance letter) from SCI-level renowned international journals or Korea Citation Index (KCI) Korean journals (KCI candidate journals are accepted for non-science & engineering fields): applicable to those who enrolled from September 2009 onward

upon on Satisfaction of department bylaws

Deadline for Dissertation Submission

Within 6 years from the year of admission

Within 10 years from the year of admission

Within 12 years from the year of admission

 Registration for the Human Rights & Gender Equality course

Step 1. Proceed through Blackboard > Course Search > Statutory Duty (Graduate Students) Course ID > Register

Step 2Take the Human Rights & Gender Equality course

Contact: Blackboard System E-learning Support Team 02-3290-1585 should you experience difficulties   

 

2) Online Application Period for Examination of Degree Dissertations : 

Oct. 21 (Mon.) ~ Oct. 24 (Thur.) 4:00 PM 

Application Method: Portal Login > Registration and Graduation > Evaluation for Thesis > Evaluation of Thesis (Masters and Doctoral)

3) Degree Dissertation Tuition Payment Period: Nov 4 (Mon.) – Nov. 5 (Tue.) 4:00 PM

1 Pay an additional 7% or 5% (applicable to those who have pre-paid 2% during the regular registration period) of the tuition fee 

 2 Only those who have completed the online application for dissertation examination should pay the degree dissertation completion tuition fee.  

  3 Additional registration is not necessary for those enrolled in the regular semester (additional registration is required for those who have completed the program).

 

 

2. Submission Documents

A. Submission Period:  Oct. 21 (Mon.) ~ Oct. 24 (Thur.) 4:00 PM 

   B. Submission Documents: Submit the dissertation and following documents to the administration office of the corresponding department . 

1) Recommendation from an examination committee member and the list of examination committee members must be written by the academic advisor.

2) Confirmation from the person in charge of the dissertation examination request form must be verified at the administration office of the corresponding department.

3) One copy of the dissertation for examination needs to be delivered directly to the academic advisor. The remaining copies will be delivered to the committee members by the administration office of the corresponding department.

4) The request form for dissertation examination printed from the portal and all the attached documents must be submitted to the administration office of the corresponding department. 

 

5) After receiving the application form and supporting documents from the applicant, the department administration office delivers the dissertation and screening guideline to the chair and members of the examination committee.  

6) A submitted request form for a dissertation examination are not returnable

 

Category

Master’s Program

Doctoral Program

Notes

Dissertation for Examination

1. One copy for academic advisor 

2. Two copies for the administration office of the corresponding department

1. One copy for academic advisor

2. Four copies for the administration office of the corresponding department

Temporarily-bound dissertation

Documents for Examination of Degree Dissertations

Request for Dissertation Examination and Approval for Submission of Dissertation

Print out after applying online

 

 

Request for Dissertation Examination

 

Print out after applying online

 

Approval for Submission of Dissertation

 

1. Recommendation from academic advisor

2. Signature and seal from academic advisor, a professor from the same department, and the head of the department

Separate form

Recommendation from the Dissertation Examination Committee

1. Recommendation from academic advisor

2. Signature and seal from academic advisor and the head of the department

Separate form

Point of Contact of the external member of the dissertation examination committee 

Accurately record the personal information, name of bank (account number), and other pertinent information

Related to examination fee payment*

Examination Results

The Chair and members of the Dissertation Examination Committee shall directly enter the result on the Dissertation Examination page.

Amended Fall 2018 

Supplements

 

A certificate of publication (a copy) or Acceptance letter of publication from one of the journals listed in the Science Citation Index (SCI) or in publications of the National Research Foundation of Korea as well as expanded publications (excluding science majors) (applicable to students admitted beginning fall semester, 2009)

 

Confirmation of Compliance with Research Ethics for Degree Dissertation (Prescribed Form)

Examination Fee

General

No examination Fees

Amended Fall 2019 

Academy-Research-Industry

* At the time of payment of the thesis review(every semester in June, December), an external expert holding a Ph.D. who is affiliated with an external institution(school)

 

3Entering Dissertation Examination Results & Evaluation Summary: by Dec. 13 (Fri.)

After completing the final dissertation evaluation, the chair and members of the Dissertation Examination Committee enter the result and evaluation summary on the Dissertation Examination page.

  

4. (Library Homepage) Online Uploading of the Dissertation: Dec. 26 (Thur.) 2019 ~ Jan.   8 (Wed.) 2020                                                                        On the library homepage (http://library.korea.ac.kr), go to User Service > Submit Thesis > http://library.korea.ac.kr >User Service > Submit Thesis. 

 

 5. Submission Jan. 6(Mon.) ~ 8 (Wed.) 2020

 1) Submission of Complete Bound Copies of the Dissertation to the Library 

 2) Submission of a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and  Confirmation of Thesis Plagiarism Check to the administration office of the corresponding department

 

3) Submission of the Complete Bound Version of the Dissertation:

    Upload the dissertation on the library homepage (http://library.korea.ac.krunder User Service > Submit Thesis, print out the confirmation sheet and get it stamped after submitting the completbound version of the dissertation to the designated library.

 Submit the confirmation sheet, a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and Confirmation of Thesis Plagiarism Check to the administration office of the corresponding department.

4) Observance of the Submission Dates:

Examination documents and complete bound versions of dissertations submitted after the submission dates shall not be registered, and such dissertations shall be marked fail if a dissertation submission confirmation sheet of dissertation submission and a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and Confirmation of Thesis Plagiarism Check have not been submitted by Jan 8(Wed.) 2020.

 

6. Important Notices 

   1) Writing Guide for the Complete Bound Version of the Dissertation:

   Refer to Chapter 4 Section 2, Examination of Degree Dissertations, in the Constitution of the Graduate School – Detailed Enforcement Regulations for the Graduate School(Bound dissertations should be 4 x 6).

 2) Change of Dissertation Title

   The title of finalized dissertations must be identical to the dissertation title listed on the dissertation examination application form (Title change is not possible after the final screening)

   Revising dissertation titles: Proceed to Portal > School Register/Graduation > Dissertation Examination > Apply for the Dissertation Examination > Dissertation Title Change

 

October. 2019 

the Graduate School